головна
    про нас
   наші проекти
пошукові загони клубу
   контакти



Київський міський історико-патріотичний Клуб «Пошук» не вступав і не входить до складу союзу пошукових організацій «Народна Пам'ять».

   Проте доля пошукового руху та патріотичного виховання нам не байдужа, і тому від імені нашої організації я хочу звернутися до пошуковців України та озвучити нашу позицію по актуальних проблемах пошукового руху в Україні, піднятих на з’їзді союзу пошукових організацій «Народна Пам'ять», де я був присутній у якості гостя. Вважаємо за доцільне оприлюднити офіційну позицію Київського міського історико-патріотичного Клубу «Пошук» на нашому сайті та звернутися до всіх пошуковців через інтернет.

   По-перше, щодо того що пошуковий сезон 2012 під загрозою зриву через те, що немає Державної Міжвідомчої Комісії та через це, начебто, відсутнє Державне фінансування пошукового руху в Україні. Ми всі добре знаємо, що всі негативні явища, які постійно пригнічували та гальмували пошуковий рух в Україні, пов’язані саме з Міжвідомчою комісією з питань увічнення пам’яті жертв війни та політичних репресій. Саме через Міжвідомчу Комісію ми тепер маємо таку законодавчу базу, що всіляко перешкоджає нормальній пошуковій роботі:

  • Перекладання функції з пошуку на непрофільні організації такі, як Держбуд та місцеві комунальні служби.

  • Організація фінансування пошукових робіт на основі «тендерів» переможців яких призначала Міжвідомча комісія.

  • Бюрократичні перепони для громадських організацій на право брати участь у пошуковій роботі.

  •    Зрозуміло, що організація пошукових робіт організаціями, які не мають ні досвіду, ні спеціальних засобів в умовах обмеженого фінансування прямо відображається на якості робіт. Єдина ніша, де можна застосовувати Держбуд та комунальників - це створення та утримання збірних кладовищ. Але такі кладовища - шкідлива та непотрібна ідея.
       Державні кошти використовувались Міжвідомчою комісією неефективно та не за призначенням, про що є висновки КРУ.
       По суті, Державна політика з питань пошуку та перепоховання звелася до хаотичного та необґрунтованого переносу відомих та облаштованих братських могил з одних населених пунктів до інших, незрозумілої та безконтрольної архівної роботи, дорогих поїздок за кордон та розбазарювання державних коштів через спеціалізовані підприємства.
       На нашу думку, такий підхід: тендери на пошук і перепоховання, спеціально створений неподоланний та безглуздий бюрократичний дозвільний механізм та безсистемні перенесення праху з одних могил до інших - є блюзнірством, що граничить зі святотатством, а вилучення з процесу пошукової роботи громадських організацій, а значить народу - є злочинним наміром лишити народ його пам`яті та героїчної спадщини. Безконтрольне використання державних коштів породило біля Міжвідомчої комісії велику кількість «псевдо»- пошукових організацій, які ставлять на меті своєї діяльності не високі цілі з пошуку та належного поховання загиблих воїнів, а особисте збагачення за рахунок участі в розподілі коштів Державного «пирога» та шахрайського «освоєння» коштів різноманітних спонсорів та меценатів. Такі «псевдо»- пошуковці в гонитві за показниками не гребують ні приписками кількості знайдених солдатів, ні видаванні чужої роботи за свою, ні «пограбуваннями» братських могил, ні викривленням історичної правди. Діяльність таких пошуковців - «бізнес на кістках» - крім того, що підміняє збереження історії та патріотично-виховну роботу моральним розтлінням суспільства - несе реальну загрозу інтересам держави, оскільки є прикриттям для цілої групи злочинів, пов`язаних з незаконним оборотом зброї та вибухівки, злочинів проти історичної та культурної спадщини та розкраданням державних коштів.

       Всі ці негативні явища - результат діяльності попередньої Міжвідомчої Комісії. Ми впевнені, що оскільки нічого не змінилося в нашій Державі, нічого не змінилося в менталітеті чиновника, нічого не зміниться і в діяльності новоствореної Міжвідомчої Комісії.
       Пошукова справа в Україні потребує не заміну голови Міжвідомчої Комісії, навіть і представником пошуковців, а ліквідація самого інституту Міжвідомчих Комісій та державного втручання в справи пошуковців.
       Міжвідомча комісія для пошукової роботи просто непотрібна.
       Зараз для проведення пошукових робіт пошуковій організації потрібно отримати:
  • 2 дозволи в Міжвідомчій комісії (Акт встановлення місця поховання та Акт на ексгумацію).
  • Дозвіл з органів охорони культурної та історичної спадщини.
  • Дозвіл від власника земельної ділянки.
  • Дозвіл на поховання від місцевої ради.


  •    Оскільки в України вже діє Закон про охорону культурної спадщини, ми зобов’язані погоджувати польові пошукові роботи з органами охорони культурної та історичної спадщини.
       Також обов’язково треба погоджувати проведення пошукових робіт з власником земельної ділянки. Логічно, що справжньою турботою про пошукову справу була б ліквідація необхідності отримувати непотрібні дозволи у Міжвідомчій комісії.
       У випадку, коли Міжвідомчу комісію буде виключено з процесу дозвільного регулювання пошукових робіт, постає питання: навіщо ця структура потрібна взагалі?

       Нам можуть заперечити, що Міжвідомча Комісія потрібна для ведення єдиної електронної бази даних результатів пошукових робіт та перепоховання, але попередньою Міжвідомчою Комісією така база так і не була створена. Створення такої бази потребує значних фінансових витрат. Крім того, така база буде дублювати дані про поховання, що ведуться комунальними службами районів та областей. Буде дублювати он-лайн базу даних Російського Міністерства Оборони (ОБД), куди пошуковці вносять свою інформацію. Що ж до пошуку родичів, в тому числі міжнародного, то пошуковці через Інтернет роблять це швидше та ефективніше, ніж будь-яка державна структура.
       Тож необхідність такої бази даних, на нашу думку, потребує серйозного перегляду самої концепції її створення та функціонування.

       Через Міжвідомчу Комісію Пошуковці не отримають фінансування, бо громадські організації принципово не можуть використовувати Державні кошти.
       Треба розуміти, що державне фінансування передбачає сувору фінансову звітність. За кожну копійку треба буде надати обґрунтований та підтверджений документами звіт.
       Але немає і не може бути встановлених норм витрат на той чи інший вид пошукових робіт. Кошторис таких робіт може істотно змінюватись в залежності від складності, наприклад, глибини залягання решток. Громадські організації зареєстровані як неприбуткові, а значить не можуть отримувати гроші за проведені роботи.
       Громадські організації не мають в своєму складі досвідчених бухгалтерів для складання фінансових звітів про використання державних кошті.
       Отже, в будь-якому випадку відбудеться повернення до системи, коли державні кошти будуть «освоюватися» через низку спеціалізованих підприємств при Міжвідомчій комісії, а пошуковим громадським організаціям, що погодяться співпрацювати з Міжвідомчою комісією будуть перепадати лише крихти, що лишилися після витрат на утримання самої комісії та спеціалізованих підприємств.

       Значить при збереженні Міжвідомчої Комісії бюрократичні перепони для пошукових організацій лише посиляться. Стан справ з пошуково-меморіальною роботою тільки погіршиться.

       Тому ми заявляємо, що ми проти відновлення Державної Міжвідомчої Комісії. Потрібно не створювати Міжвідомчі комісії, а в першу чергу змінити законодавство, закріпивши провідну роль громадських організацій в пошуково-меморіальній роботі, а також закріпити право кожного громадянина України брати участь в пошуково-меморіальній роботі. Внести інші необхідні зміни, які б гарантували верховенство інтересів саме пошуковців, а не можливість чиновників привласнювати Державні кошти.

       Щодо ідей облаштування збірних обласних кладовищ. Ми вважаємо подібні проекти шкідливими та недолугими. Дозвольте Вас запитати:
       -З чого починається любов до Батьківщини?
       -З любові до матері, батьків, рідної домівки, рідного села або містечка. І патріотичне виховання починається з вивчення історії рідного краю.
       Що таке поховання захисників Вітчизни, які загинули тут біля твого рідного села?
       Це не просто ще один похорон на місцевому цвинтарі.
       Така подія - важливий елемент патріотичного виховання. На таких урочистих похованнях місцева молодь, школярі, діти долучаються до найяскравіших прикладів жертовної любові до Батьківщини!
        Вони йдуть за домовинами, на яких лежать пробиті кулями та осколками шоломи, кладуть квіти на могили героїв, що віддали своє життя за їх вільне та мирне сьогодення.
       На цих заходах наші ветерани отримують таку потрібну їм увагу та впевненість, що їх подвиг та подвиг їх загиблих бойових товаришів не був даремний та не забутий нащадками.
       Вдови, діти та онуки тих, хто не повернувся додому та чиє місце довічного спочинку невідоме - отримують таку важливу для них впевненість, що кістки їхніх рідних не лежатимуть по ярах як непотріб, а рано чи пізно будуть урочисто поховані та матимуть достойне увічнення.
       На таких сумних та урочистих подіях відбувається споріднення поколінь. Коли пам'ять про героїчне минуле народу передається не сухими рядками підручника, а таким живим прикладом, що нікого не залишає байдужим! Тут гуртується громада, тут б’ється палаюче серце народної пам’яті!

       Автори ЦЬОГО шкідливого проекту хочуть позбавити народ навіть таких крихт.
       Як можна позбавити громаду права вшановувати героїв, що загинули в бою за їх рідне село!?
       Як можна позбавити молодь права на пам'ять про захисників Вітчизни!?
       Як можна позбавити людей права приносити квіти на могили своїх героїв в День Перемоги!?

       Цей проект - продовження ганебної практики діяльності Міжвідомчої Комісії, що усілякими способами, з одного боку, намагається відлучити громадські організації, а значить народ, від пошуково-меморіальної роботи. І цим перешкоджає патріотичному вихованню. А з іншого боку, намагається контролювати діяльність пошуковців, приписуючи собі їх здобутки, щоб видати їх за власну діяльність та виправдати розтрату державних коштів.
       Іншого пояснення бажанню створення обласних збірних кладовищ ми не бачимо.

       Тому ми закликаємо всіх пошуковців України підтримати пропозиції, направлені на зміну існуючого стану речей в пошуковому русі Україні і спрямованих на:
  • Ліквідацію Міжвідомчих Комісій, в існуючому вигляді, та максимальному усуненню будь-яких чиновників від керівництва пошуковою роботою.
  • Добиватися відміни Тимчасового Порядку та прийняття Закону України, який би гарантував право кожного громадянина брати участь в пошуково-меморіальній роботі, і право кожного захисника Вітчизни на достойне поховання.
  • Законодавчо закріпити провідну роль лише громадських організацій в пошуково-меморіальній роботі.
  • Всіляко не допускати утворення будь-яких зайвих контролюючих та розподіляючих державні фінанси комісій, громадських організацій, рад та інших непотрібних керівних структур національного рівня - досвід наших сусідів - Росії, та наш власний дозволяє впевнено стверджувати, що пошуковий рух ще не увійшов в стадію об’єднання в єдину структуру, тож не слід її штучно створювати .
  • Фінансування пошукового руху забезпечити на рівні місцевих районних та обласних бюджетів у формі фінансової допомоги громадським організаціям або фінансування громадських проектів, тобто у формах, що виключають необхідність для громадських організацій наймати спеціалістів бухгалтерів, змінювати статутні положення тощо.


  • У нас є більш розгорнуте бачення необхідних змін і ми готові долучитися до конструктивної роботи.

    Голова Ради Київського
    Історико-патріотичного Клубу «Пошук»
    Крижевіч С.О.